Thursday, 17 October 2013

Membangunkan usahawan francais

SEJAK pertengahan tahun 1992, kerajaan telah menerima pakai pendekatan pembangunan francais sebagai salah satu cara untuk meningkatkan bilangan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) yang merupakan antara agenda terpenting di dalam Dasar Pembangunan Nasional yang menggantikan Dasar Ekonomi Baru.
Rentetan daripada itu, satu bahagian khusus yang dikenali sebagai Bahagian Pembangunan Francais telah ditubuhkan di bawah Unit Penyelarasan Perlaksanaan, Jabatan Perdana Menteri. Seterusnya, Program Pembangunan Francais (PPF) telah dilancarkan secara rasminya oleh Perdana Menteri, Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad pada 27 Januari 1994.
Oleh yang demikian, dari segi sejarah, penubuhan Bahagian Pembangunan Francais dan pelancaran PPF dibuat sebelum diwujudkan Kementerian Pembangunan Usahawan, yang kemudiannya menjadi penaung kepada kedua-duanya mulai 8 Mei 1995. Soalnya kenapa francais? Apalah sangat kelebihannya jika dibandingkan dengan pendekatan perniagaan atau program pembangunan usahawan yang lain?

Apa itu francais?
Francais adalah satu kaedah pemasaran dan pengedaran yang berasaskan hubungan dua pihak iaitu, francaisor (pemilik dan pemberi hak) dan francaisi (penerima hak). Hak yang diberikan ini adalah bagi tujuan menjalankan perniagaan menggunakan tanda nama atau tanda niaga milik francaisor berkenaan berasaskan suatu sistem tertentu, di lokasi atau kawasan yang ditetapkan dan dalam jangkamasa yang ditentukan, sebagaimana yang termaktub di dalam perjanjian francais yang ditandatangani.

Kelebihan sistem francais
Umumnya, kelebihan rangkaian perniagaan yang menggunakan sistem francais adalah berasaskan prinsip 5C iaitu; Consistency (keseragaman) Competitiveness (daya saing) Convenience (keselesaan) Cleanliness (kebersihan) Courtesy (layanan mesra)
Perniagaan francais diasaskan kepada hubungan menang-menang di antara dua entiti usahawan, iaitu francaisor dan francaisi. Hubungan ini secara amnya menghasilkan satu bentuk perkongsian pintar di mana kedua-dua pihak memperoleh manfaat dan kelebihan masing-masing.

Kelebihan kepada francaisor
Bagi francaisor, di antara kelebihan sistem francais kepada mereka adalah;
Menerusi rangkaian sistem francais, francaisor dapat meningkatkan keberkesanan pengurusan operasi dan menikmati skala ekonomi melalui pembelian secara pukal serta perkongsian kos pengiklanan dan promosi secara berpusat. Ini memungkinkan rangkaian berkenaan menawarkan harga barangan yang lebih kompetitif serta melaksanakan aktiviti pengiklanan dan promosi dengan lebih agresif;
Francais juga memungkinkan francaisor menembusi pasaran yang luas dengan lebih cepat dan efektif (termasuk pasaran luar negara) tanpa melibatkan modal yang besar, kerana sebahagian besar pelaburan ditanggung oleh francaisi;
Menerusi francais juga, francaisor dapat menikmati rangkaian pemasaran produk dan perkhidmatannya yang lebih besar serta memungkinkan peningkatan pengeluaran dan pengedaran yang lebih pesat;
Melalui sistem francais, francaisor juga dapat mengelak daripada mengadakan struktur kakitangan yang besar, termasuk membayar gaji pengurus dan kakitangan cawangan yang ramai. Tempat mereka diganti dengan francaisi-francaisi yang merupakan pemilik dan pengusaha perniagaan mereka sendiri yang pastinya mempunyai motivasi dan semangat juang yang lebih tinggi;
Menerusi sistem itu, francaisor dapat memindahkan sebahagian tanggungjawab menjalankan kajian berdaya maju, pemilihan lokasi, latihan kakitangan, pengiklanan tempatan dan lain-lain kerenah pentadbiran kepada pemilik dan pengusaha tempatan, iaitu francaisi.
Namun di sebalik kelebihan-kelebihan tersebut, terdapat beberapa faktor dan cabaran yang perlu diberi pertimbangan oleh francaisor, antaranya;
- Membangunkan sistem francais bukanlah sesuatu yang mudah, malah ia memerlukan masa yang banyak dan membabitkan kos yang tinggi. Secara purata pembangunan sesuatu sistem francais baru akan memakan masa di antara 5 hingga 10 tahun dengan melibatkan kos di sekitar RM200 ribu hingga RM1 juta bergantung kepada jenis produk berkenaan.
- Francais adalah satu sistem saling kebergantungan. Meskipun pelantikan francaisi adalah menerusi perjanjian secara kontrak, namun proses pemilihan francaisi adalah sangat kritikal bagi memastikan hanya mereka yang sesuai dan memenuhi keperluaan sahaja dilantik.
- Perkongsian francaisor-francaisi juga memungkinkan perkongsian rahsia-rahsia perniagaan yang mempunyai risiko ditiru dan bertindih.
- Rangkaian perniagaan yang besar pastinya memerlukan perkhidmatan sokongan serta pasukan pengurusan dan pengawalseliaan yang berkesan.

Kelebihan kepada francaisi
Bagi francaisi, di antara kelebihan yang diperoleh menerusi perniagaan francais ialah;
Menjalankan sistem perniagaan yang telah terbukti berdayamaju dan sudah mempunyai jenama di pasaran.
 Menjadi sebahagian daripada rangkaian perniagaan yang besar serta mendapat manfaat skala ekonomi.
Menceburi perniagaan besar dengan modal yang relatifnya kecil;
Memasuki perniagaan tanpa perlu pengalaman yang luas di dalam bidang berkaitan, lantaran sistem perniagaan, program latihan dan sokongan disediakan oleh francaisor secara berterusan.
Namun begitu, seperti juga francaisor, francaisi juga perlu menimbangkan faktor dan cabaran seperti berikut;
Yuran francais selalunya tidak murah;
Sistem francais tidak memberikan kebebasan sepenuhnya kepada francaisi, kerana mereka terikat kepada perjanjian francais dan perlu mematuhi sistem operasi yang telah ditetapkan;
Seperti juga perniagaan lain, perniagaan francais juga memerlukan komitmen yang tinggi dan kerja kuat;
Bakal francaisi perlu membuat penilaian dan kajian yang mendalam terhadap sesuatu sistem francais sebelum melibatkan diri di dalam perniagaan berkenaan. Bakal francaisi juga perlu berhati-hati dengan sesetengah francaisor jenis koboi yang hanya berminat untuk mengaut keuntungan hasil penjualan francais tanpa menyediakan produk, sistem dan infrastruktur sokongan yang mantap.

Kelebihan kepada pengguna
Sementara itu, rangkaian perniagaan francais juga umumnya menawarkan kepada pengguna perkhidmatan yang moden, sistematik, boleh dipercayai dan mempunyai ciri-ciri prinsip 5C.
Sumbangan kepada ekonomi negara
Perniagaan francais mampu menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara menerusi aktiviti pembangunan usahawan serta pemindahan kepakaran, teknologi dan idea-idea baru. Pertumbuhan rangkaian perniagaan francais juga mampu menyediakan peluang pekerjaan, kerana umumnya perniagaan kecil dan sederhana lebih mudah dan cepat dari segi pengambilan tenaga kerja.
Sistem francais juga boleh membantu mewujudkan budaya baru di dalam menjalankan perniagaan dengan penekanan diberikan kepada aspek-aspek disiplin yang tinggi, perkhidmatan pelanggan yang berkualiti, kebersihan dan keseragaman. Pemantapan budaya perniagaan seperti ini penting bagi membolehkan perniagaan tempatan bersaing di peringkat antarabangsa.

Membangunkan usahawan francais
Meskipun begitu, membangunkan perniagaan dan usahawan francais bukanlah satu perkara yang mudah. Perniagaan francais secara relatifnya masih baru di negara ini dan pastinya dalam proses pembangunan sebegini, terdapat masalah percubaan, kematangan dan salah tanggapan. Oleh yang demikian, Kementerian Pembangunan Usahawan dengan kerjasama erat Persatuan Francais Malaysia dan agensi-agensi lain yang berkaitan terus giat melaksanakan program-program pendedahan dan pendidikan, termasuk beberapa siri kempen jalanan (road-shows) yang meliputi seminar dan pameran ke seluruh negara, kursus dan latihan pengurusan perniagaan francais serta persidangan dan ekspo francais peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Bagi tujuan mengawalselia industri ini juga, kerajaan telah mewujudkan Akta Francais Malaysia 1998 yang telah dikuatkuasakan pada 8 Oktober 1999.


Rujukan :

No comments:

Post a Comment